A megjelent 261/2011-es kormányrendelet számos más jogszabályt módosít (többek közt a 89/1988 MT rendeletet a közúti közlekedési szolgáltatásokról és a járművek üzemeltetéséről valamint a 156/2009 kormányrendeletet a büntetési díjtételekről) és hozzáigazítja a magyar jogszabályokat a 1071/2009, a 1072/2009 és a 1073/2009 EK rendeletekhez.
A teljesség igénye nélkül pár módosítás:
• A különböző belföldi és nemzetközi személy- vagy áruszállítási tevékenységekhez tartozó engedélyek, igazolványok kiállításának rendje illetve a hatályuk alá eső tevékenységek köre. Figyelem! A saját számlás szállítás egy része is igazolvány-köteles lett! Az engedélyeket ezen túl meghatározott számú járműre és meghatározott időtartamra adják ki!
• A közúti közlekedési szolgáltatások, a saját számlás fuvarozás, az áruszállítás és árutovábbítás területeinek meghatározásai (például mi számít ömlesztett árunak, különjáratnak vagy ki minősül üzembentartónak).
• A szakmai irányító személyi és képzettségi követelményei. Mik a feltételei, ha ugyanazon személy több cégnél is ellátja ezen feladatokat (járművek maximális száma, az összes cég térbeli elhelyezkedésének követelményei, a cégek maximális száma)
• A szakmai irányító képzés vizsgarendszere és követelményei.
• Az engedélyekhez szükségeltetik a vállalkozás pénzügyi hátterének biztosítása is, mely magában foglalja megfelelő tőkeerőt és a köztartozás-mentességet is. Így a cégek vagyoni hátterét a hatóság ellenőrizheti.
• Szintén biztosítani kell a szakmai irányító jó hírnevének meglétét, ami többek között a korábbi cégeinél végzett tevékenységétől függ. Bizonyos formában megszűnt cégek szakmai irányítói meghatározott időtartamra elveszítik a jó hírnevüket.
• Az engedélyek visszavonhatók, akár a vezetési és pihenőidők bizonyos fokú (súlyos) megsértése esetén is! Továbbá műszaki hiányosságok (tachográf készülék, sebességhatároló hiánya vagy azokat manipuláló berendezések jelenléte) vagy 20% feletti túlsúly esetén is.
• A fuvarlevél vagy menetlevél vezetésének követelményei látszólag egyszerűsödtek, de mindenképpen egyértelműbbek lettek.
• A saját számlás szállítás feltételrendszere teljesen megváltozott, akit ez érint, mindenképpen olvassa el a jogszabályt!
• Változott a büntetési díjtételeket szabályozó 156/2009 rendelet is. Ennek bővebb ismertetése egy későbbi hírlevélben várható.
Felhívjuk a figyelmüket továbbá arra is, hogy a jogszabály egyes rendelkezései csak 2012. december 4-től lépnek életbe!
A jogszabály (261/2011 rendelet) teljes szövege elérhető a http://jogszabalykereso.mhk.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=142267.575381 címen.
Forrás: www.compass.hu