Hibaforrás meghatározása
Mi okozza a közvetlen benzinbefecskendezéses szívómotorok kokszosodását?
A közvetlen befecskendezéses motorok egyre nagyobb számban az ezredforduló után terjedtek el, mert teljesíteni kellett az új környezetvédelmi normákat. A kisebb üzemanyagfogyasztás és az emissziós értékek további csökkentése már nem volt megoldható az addig elterjedt szívócső befecskendezéshez képest. Viszont az új technológia új kihívások elé is állította a mérnököket, amiket a mai napig nem sikerült teljes egészében megoldani.
A külső keverékképzésű motorokhoz képest hátránnyá vált a fokozott kokszosodás. Ennek az oka, hogy a szívószelep működés közben forróbb, mivel azt nem hűti le a befecskendezett üzemanyag. A használat közben forróvá váló szívószelep így potenciális lerakódásoknak van kitéve. A visszavezetett kartergáz lecsapódik, ezáltal egyre több lerakódás kezd felgyülemleni.
Egyes motoroknál alkalmaznak kipufogógáz visszavezetést is, ami még tovább súlyosbíthatja a problémát.
Amikor már szakemberhez kell fordulni
A konkrét problémára többféle tünet is mutathat. Általánosan jellemző a rángató, egyenetlen motorüzem. Ez annak tudható be, hogy a szelepekkel egyidőben a szívócsatorna is kokszolódik, így nem a megfelelő irányba fogja terelni a hengerbe fecskendezett üzemanyagot a beáramló levegő. Egy vagy két henger le is állhat, hiszen a vezérlő elektronika egyik feladata, hogy megelőzze a még súlyosabb problémát.
Amennyiben hibakód jelent meg és a motorüzemmel sincs érezhetően minden rendben, haladéktalanul fel kell keresni egy szakszervizt. A teljes diagnosztika alkalmával könnyen kideríthető, hogy az adott hiba milyen összefüggésben lehet a karbon lerakódások mértékével.
Fontos: A motor normál működése közben önmaguktól leváló karbonlerakódás darabok nagymértékben károsíthatják a motor alkatrészeit! Ezért is javasolt a mielőbbi tisztítás.